Det är dags att sikta uppåt!

mab

De första siffrorna har trillat in inför EU-valet i maj. Och som vi gissade så landade vi långt under vårt valresultat 2009. Vilket kanske inte förvånade särskilt många. I Sverige har vi två månaders intensiva valspurter vart femte år och där emellan en kompakt tystnad om vad som händer i Europaparlamentet. Skriver media om EU så är det pampiga ministermöten i rådet som får uppmärksamheten, eller konstiga utspel från kommissionärer som landar snett. Sådant är uppskattat att skriva om. Då kan läsaren skrocka lite vid frukostbordet om dårarna i Bryssel innan hen bläddrar vidare till lokaldelen eller sporten (omedveten om att ministermötena knappast kan sägas representera EU utan snarare är summan av alla dårar i medlemsländerna). Det finns undantag, som Europaportalen, som envetet redovisar vad som händer även i de andra institutionerna. Men läsekretsen är liten för den typen av nischnyheter.

vad betyder det då att vi får 1,3% i den här första mätningen? Ja, det uppenbara är ju att det innebär att vi måste öka rejält fram till valet för att bli omvalda och att vi i dagsläget inte har det stöd vi behöver för att sitta kvar i Europaparlamentet. Det är fakta som vi inte kan ignorera. Om det var val idag skulle vi trilla ut ur Europaparlamentet.

Men valet är inte idag och mätningen säger i princip ingenting om hur stor våra chanser är på valdagen. I en mätning vid samma tidpunkt inför valet 2009 fick vi 0,3% och därifrån lyckades vi klättra över 7% i själva valresultatet. Det betyder inte nödvändigtvis att samma sak kommer hända igen, men det visar på hur rörliga rösterna i verkligheten är inför EU-valet. Och vi vet sedan tidigare att 13% av Sveriges befolkning kan tänka sig att att rösta på oss i EU-valet. Knepet är bara att faktiskt få dem att göra detta. Till skillnad från vad vi ofta tror så är våra sympatisörer faktiskt inte mer benägna än folk i allmänhet att faktiskt lyfta sig från soffan och gå och rösta i EU-valet. Vi måste påminna dem. Vi måste motivera dem. Vi måste visa att det spelar roll om piratpartiet sitter i Europaparlamentet eller ej och att våra frågor är viktiga.

Och det kräver givetvis en hel del jobb. Men vi har faktiskt väldigt goda förutsättningar för att lyckas! Det kommer inte våra motståndare hålla med om. De kommer skriva spaltmeter om hur säkert det är att vi åker ut ur parlamentet. Inte för att det skulle vara sant, utan för att det är vad de vill tro. Om vi däremot tittar på tidningarna kommer budskapet vara mer blandat. En del kommer trumma ut enkla budskap om att nya partier som går bra i ett EU-val alltid förlorar i nästa.  Andra kommer försöka balansera rubriker som talar om katastrof med innehåll som försöker problematisera. För så funkar journalistiken. Rubriker för att fånga intresse snarare än att spegla innehållet. Ett typexempel är Blekinge läns tidning som på ledarplats skriver “Piratskeppet har sjunkit” Visst låter det katastrofalt? Men läser man innehållet får man andra besked:

“Proteströstarna är en flyktig grupp, lätt fångna och lätt förgångna. Att Piratpartiet skulle lyckas ta tillbaka dem känns osannolikt, men inte omöjligt. Edward Snowdens avslöjanden har åter satt integritetsfrågorna på agendan och partiet har faktiskt levererat vissa resultat under mandatperioden, bland annat i ACTA-omröstningen 2012. Men för den stora allmänheten, som oftast är lyckligt ovetandes om vad som pågår i parlamentet, är det inte säkert att sådant belönas.”

En sak som ska bli intressant att följa de närmsta dagarna är hur olika medier behandlar oss i relation till Kristdemokraterna, som ju enligt samma mätning också hamnade under 4% spärren och därmed skulle åka ur parlamentet om de inte repar sig. Kommer vår situation och våra möjligheter beskrivas som likvärdiga? Eller kommer tidningarna försöka bortförklara att ett riksdagsparti i svajning ser ut att vara på nedgång?  Hittills tycker jag mig mest ha sett den första linjen. Till exempel Aftonbladet beskriver situationen såhär:

“Inför EU-valet finns stor risk för två partier att åka ur EU-parlamentet, visar Novus nya opinionsmätning:
Piratpartiet – och Kristdemokraterna”

Om vi istället för att tro olyckskorparna tittar tillbaks till 2009 så kan vi konstatera att det inte var förrän i slutet av april som vi pirater gjorde avtryck i opinionsundersökningarna. Fram tills dess var vi uträknade av media och ignorerade av våra politiska motståndare.  Så istället för att tyngas ned av våra belackare tycker jag du ska kika in vår sprillans nya EU-valsajt. Och fundera på hur just du på bästa sätt hjälper oss att återupprepa vår succé från 2009!

 

Mattias Bjärnemalm,
Styrelseledamot för Piratpartiet Skåne & Kandidat i EU-valet 2014 för Piratpartiet

 

Kommentarer

Anders Svensson skrev

Jag är inte säker på att ni åker ur. Men det verkar onekligen så och ni åker ur om siffrorna håller i sig. Inte heller vet jag på vilket sätt jag skulle vara er motståndare. Visserligen kommer jag inte att rösta på er utan sannolikt på Vänsterpartiet men det innebär ju en röst på samma sorts politik i integritetsfrågor så nån egentlig motståndare är jag ju knappast.

mab skrev

Hej Anders och tack för din kommentar!

Jag kanske var lite för hastig när jag länkade in dig i mitt blogginlägg. Eller så kanske jag länkade in dig på fel ställe. I så fall ber jag om ursäkt för det.

Men en röst på V är faktiskt inte alls en röst på samma sorts politik i integritetsfrågor aom vi driver i EU. Jag kan hålla med om att det i själva omröstningarna nog blir ungefär samma knapp som trycks allt som oftast. Men det är ganska tydligt att de två personer som haft er plats i parlamentet den senaste mandatperioden inte lagt särskilt mycket av sin energi på integritetsfrågor när det kommer till utskottsarbete. Och det är helt ok, EU-parlamentet är extremt nischat och ska man åstadkomma något så måste man specialisera sig. Våra MEPar har riktat in sig på digitala rättigheter, nätreglering och upphovsrätt. Era MEPar har främst jobbat med jämlikhets- och utvecklingsfrågor.

Lämna kommentar

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>